Zaterdag Flexdag: Doen of niet doen?

Home/Het keto dieet/Zaterdag Flexdag: Doen of niet doen?

Zaterdag Flexdag: Doen of niet doen?

In deze blogpost ga ik wat dieper in op de Flexdag die je kunt volgen bij het keto diëet.

Wat is een Flexdag?

Een Flexdag is kort gezegd een dag (elke zaterdag) waarop je wel meer koolhydraten mag innemen.

Waarom zou je op zaterdag wel koolhydraten eten als je dat de rest van de week niet doet? Laten we wat dieper ingaan op deze "Flexdagen" om te kijken wat de eventuele voordelen en nadelen zijn.

Eigenlijk heb  je twee types Flexdagen. De een is een zaterdag waarbij je eet waar je maar zin in hebt. Heb je de hele week al trek gehad in die zak paprika chips? Of een lekkere pizza (en dan bedoel ik niet de kip pizza van onze recepten)? Op dit type flexdag zou je dit allebei mogen eten.

Het tweede type flexdag is een zaterdag waarbij je wel koolhydraten eet, maar waarbij je wel goed let op de voedingsmiddelen waar de koolhydraten vandaan komen. Dus bij dit soort flexdagen zorg je ervoor dat je 'goede' koolhydraten binnen krijgt en in de juiste hoeveelheden.

Je zou kunnen zeggen dat het eerste type Flexdag een ongecontroleerde Flexdag is, en dat het tweede type een gecontroleerde Flexdag is.

Wat zijn de voordelen/nadelen van een ongecontroleerde Flexdag?

Bij een ongecontroleerde Flexdag eet je dus in principe waar je zin in hebt. Dit kunnen koolhydraten zijn, maar ook 'keto vriendelijke' voedingsmiddelen. Verder let je ook niet op hoeveel calorieën je op de Flexdag eet en let je ook niet op de verhouding van de eiwitten, koolhydraten en vetten.

In principe is dit, zoals je waarschijnlijk al had verwacht, de 'slechtere' van de twee Flexdagen. Bij deze Flexdag is er een grote kans dat je lichaam uit ketose raakt. Dit is op zichzelf niet ontzettend erg, maar er is daarnaast ook een grote kans dat je niet de goede verhouding van E/K/V (eiwitten, koolhydraten en vetten) binnen krijgt.

Bij dit type Flexdag is er een kans dat je weer wat gewicht in vet aan komt.

Het voordeel van dit type flexdag is dat je één dag per week hebt waar je alles mag eten waar je ook maar zin in hebt. Dus als je moeite hebt met het volgen van het Keto dieet omdat je constant maar met die chocolade reep in je gedachten zit, dan weet je in ieder geval dat je 1 dag per week hebt waarop je eindelijk weer een stukje van de cacao hemel kunt proeven.

Het voordeel hier is dus meer iets voor de mentale kant achter het dieet. Ik kan me goed voorstellen dat als je je hele leven al koolhydraten hebt gegeten, en je nu de overstap wilt maken naar de Keto Manier, dat het in het begin lastig voor je kan zijn. In principe zijn koolhydraten namelijk een verslaving; van koolhydraten krijg je een suiker rush. Door deze suiker rush kunnen je hersenen koolhydraat-hunkerende signalen af gaan geven.

(Lijkt veel op drugs vind je niet? Goed, ik zal hier niet te diep in gaan op de werking van koolhydraten.)

Let er alsjeblieft bij de ongecontroleerde flexdag op dat je niet te veel eet. Het is namelijk goed mogelijk dat als je ineens een ontzettende lading aan 'slechte' koolhydraten binnen krijgt, je gelijk je vooruitgang van de afgelopen week er weer aan hebt gegeten.

Het is echter niet zo dat zodra je met het Keto dieet stopt dat je dan gelijk weer al je vet aankomt. Dit zal alleen gebeuren als je een ongezonde levensstijl volgt.

Wat zijn de voordelen/nadelen van een gecontroleerde Flexdag?

Bij een gecontroleerde flexdag eet je in principe ook volgens een plan. Bij deze flexdag zorg je ervoor dat je goed op de hoogte bent wat voor soorten voedingsmiddelen je binnen moet krijgen om de juiste verhouding E/K/V (eiwitten, koolhydraten en vetten) te hebben. Ik zelf zou eerder voor een gecontroleerde flexdag gaan dan een ongecontroleerde.

Deze flexdag heeft net als de ongecontroleerde flexdag ook een positieve mentale werking. Gezien je bij deze flexdag ook koolhydraten mag eten zul je bijvoorbeeld kleine hoeveelheden van je 'verlangens voedsel' in je flexdag kunnen verwerken.

Maar naast de positieve mentale werking kun je bij een gecontroleerde flexdag ook ervoor zorgen dat de glycogeen voorraden van je spieren weer worden aangevuld.

Simpel gezegd zijn glycogeen voorraden energie voorraden die worden opgeslagen in onder andere je spieren. Deze energie voorraden zijn voorraden die makkelijk toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld sport 

Bij de gecontroleerde flexdag kun je er dus voor zorgen dat de energie voorraden in je spieren worden aangevuld, terwijl je er ook voor zorgt dat je zo min mogelijk/geen vet aan komt. Dit proces word in het engels ook wel carb-loading genoemd.

Als je niet sport is het wat minder belangrijk om de glycogeen voorraden in je spieren weer aan te vullen.

Moet ik een flexdag hebben?

Nee, zeker niet. Je kan een flexdag nemen voor 2 redenen:

  • Je denkt niet dat je nog een week van Keto vol kunt houden zonder koolhydraten binnen te krijgen, gezien de verslavende werking van koolhydraten. (Mentale flexdag)
  • Je wilt de glycogeen voorraden in je spieren aanvullen. Een reden hiervoor kan zijn omdat je veel sport en je er voor wilt zorgen dat spiergroei optimaal plaats kan vinden. (Fysieke flexdag)

Er zijn veel mensen (waaronder ook medische doktoren) die al maanden of zelfs jarenlang in ketose zitten en dit zonder flexdagen hebben gedaan. Het is dus zeker niet nodig om een flexdag te nemen. Is de reden dat je een flexdag neemt dus niet een van de bovenstaande twee redenen? Dan raad ik je aan om gewoon lekker door te gaan met de Keto Manier!

Heb jij vragen over flexdagen? Wil jij weten hoe jij het beste een gecontroleerde flexdag in kunt gaan? Of wil je graag weten welke koolhydraten je moet eten? Laat hieronder dan een reactie achter, we vertellen je graag meer!

By | 2017-01-30T21:12:57+00:00 september 15th, 2013|Categories: Het keto dieet|Tags: , |5 Comments

About the Author:

5 Comments

  1. rose 4 juli 2016 at 10:01 pm

    hoi heb ff een vraagje hoe nodig is het om een flexdag te houden ik sport 4 keer per week en moet nog wel beginnen met het ketodieet maar als ik die eenmaal volg is het dan ook echt nodig ik zou het namelijk heel lastig vinden en weet dat dit ook me valkuil is

  2. Arthur 5 mei 2016 at 10:10 am

    Hallo Max

    Ik ben ervan overtuigd dat een koolhydraatarm dieet werkt. Ik volg het nu ook terug een tijdje. Om toch eens matig te mogen zondigen zou ik een gecontroleerde flexidag per week inlassen.

    Mijn vraagjes:
    – is het lichaam uit ketose na een dag gecontroleerd zondigen?
    – wat is de invloed van de matige zonde op het gewichtsverlies van een week koolhydraatarm eten?
    – welke voedingsmiddelen zijn aangewezen gedurende een gecontroleerde flexidag en hoeveel?

    Ik weet uiteraard dat het beter is om hoegenaamd niet te zondigen, doch indien een gecontroleerde zonde weinig invloed heeft op het gewichtsverlies, zou ik het overwegen. Het is dan een dag om naar uit te zien.

    Graag uw reactie aub.

    Groetjes

    • Max 14 juni 2016 at 9:40 pm

      Hoi Arthur,

      Een flexdag is inderdaad een manier om de keto gedachtegang langer te behouden. Het kan echter ook gevaarlijk zijn om ééns per week in contact te komen met koolhydraten – gezien het dan een stuk makkelijker is om bij koolhydraat rijke voeding te blijven. Het is dus wel van belang om zelfdiscipline te hebben!

      Wat bedoel je precies met een gecontroleerde flexdag? In principe is de regel dat je per dag onder de 20 – 50 g koolhydraten (verschilt per persoon) moet blijven om in ketose te zitten. Kom je hierboven, dan is er een grote kans dat je lichaam inderdaad uit ketose raakt. Dit heeft dan als invloed dat je lichaam opnieuw in ketose zal moeten raken en dat je dus een aantal dagen niet vet als primaire energiebron zal verbruiken.

      Meestal is de beslissing om een flexdag in te lassen gebaseerd op de dringende behoefte aan een specifiek voedingsmiddel, dus dan zou je dit bijvoorbeeld kunnen eten als voedingsmiddel.

      We hopen dat dit je vraag heeft beantwoord, succes Arthur!

  3. Roan 21 april 2016 at 12:29 am

    Heey,
    Hoe lang duurt het om na een ongecotroleerde flexdag weer in ketose te raken?

    • Keto 10 mei 2016 at 9:40 am

      Beste Roan,

      Dit is helaas lastig te zeggen. Dit verschilt per persoon – sommigen zullen binnen 1 tot 1,5 dag in ketose raken, bij anderen kan dit een week duren. Het helpt om te sporten en er voor te zorgen zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen. Dit zal er dan voor zorgen dat je lichaam sneller de overschakeling maakt naar het gebruik van vetten als brandstof.

Comments are closed.