Waarom verlies ik geen gewicht?

Home/Gezondheid, Het keto dieet/Waarom verlies ik geen gewicht?

Waarom verlies ik geen gewicht?

We zien vaak genoeg mensen die het keto dieet even proberen, en al gauw weer de handdoek in de ring gooien. Ze raken vaak gefrustreerd en voelen zich verslagen. Overal zagen ze die mooie beloftes over hoe goed het keto dieet werkt en hoeveel gewicht mensen al waren verloren, maar waarom werkte het bij hun dan niet? Waarom blijft die weegschaal telkens maar hetzelfde aangeven? Waarom gaan die getallen al een paar dagen, of zelfs weken, niet omlaag?

Een van de grootste adviezen die wij kunnen geven, als je hier tegen aan loopt, is dat je je weegschaal bij het vuilnis moet zetten (of je verstopt hem ergens in je kast, dat mag ook), pak er een meetlint bij, en neem je maten op!

Er kunnen veel redenen zijn dat je geen gewicht verliest, maar drie belangrijke redenen zijn:

  • Water.
  • Water...
  • en Water!

Allereerst, veel mensen zijn erg enthousiast als ze zien wat voor lekkere dingen je allemaal mag eten zodra ze beginnen met het keto dieet. Denk hierbij aan bacon, worstjes, lekker vlees, kaas, pepperoni en ga zo maar door. Al deze voedingsmiddelen hebben een hoge sodium waarde. Het zou best zo kunnen zijn dat je deze voedingsmiddelen eerst niet of weinig at, en als je er nu veel van gaat eten, dan is het vrijwel zeker dat je lichaam vocht vast gaat houden. Bereid je daarom voor om je wat opgeblazen te voelen. Het klinkt misschien raar, maar dit ga je grotendeels tegen door veel, heel veel, water te drinken.

Ten tweede, als je net je hele leven hebt omgegooid en je bent met een compleet nieuwe levensstijl begonnen waarvan sporten een onderdeel is, dan kun je spierpijn verwachten! Dit klinkt natuurlijk logisch, maar daarnaast zal je lichaam ook meer vocht vasthouden als je spierpijn hebt. Spierpijn is eigenlijk het 'reparatie' proces van je spieren, en je spieren zullen vocht vasthouden als ze in dit proces zitten. Dit kan ervoor zorgen dat je gewicht 1 - 2 kilo fluctueert gedurende de dag. Laat dit je niet teleurstellen. Als jij bezig bent met sporten, en je voelt dat je goed bezig bent, dan is elke gewichtstoename tijdelijk! Ga zo door!

Daarnaast zijn er nog vele andere factoren die er voor zorgen dat je gewicht van dag tot dag fluctueert, denk hierbij aan: hormonen, het gewicht van je voeding, je vochtinname, het klimaat (ja, het weer zorgt ook voor een verandering in gewicht), constipatie, tijd van de dag, ziekte, te weinig slaap, etc.

Het komt er eigenlijk op neer dat gewichtsverlies of toename bijna nooit lineair is, en vaak ook niet te voorspellen is. De beste manier om je vooruitgang te meten is om de omvang van verschillende lichaamsdelen te meten:

  • Heupen
  • Buik
  • Borst
  • Nek
  • Bovenbenen

En dit wekelijks bij te houden in bijvoorbeeld een excel formulier.

Lessen die je vandaag hebt geleerd:

  • Weeg jezelf maximaal 2 keer per week
  • Weeg jezelf altijd op hetzelfde moment van de dag. Het liefst in de ochtend, als je net wakker bent en naar de WC bent geweest.
  • Fixeer je niet alleen op je gewicht, blijf ook in de spiegel kijken en neem metingen van je lichaam.
  • Niet iedereen valt even snel af. Hou vol, zit je even in een dipje? Neem dan contact op en wij trekken je er doorheen!
By | 2014-03-13T18:59:46+00:00 maart 13th, 2014|Categories: Gezondheid, Het keto dieet|4 Comments

About the Author:

4 Comments

  1. Debby 30 april 2016 at 1:55 pm

    Hoi,
    Ik ben nu een paar dagen begonnen met het ketodieet. Op zich bevalt het me goed. Ik ben nog wel een beetje aan het zoeken naar welke groenten ik nu beter wel/niet kan eten. soms mis ik het fruit. Ik kan minder goed naar het toilet. Heeft iemand daar een tip voor? Zijn er nog handige apps waarop ik de kh bij kan houden?

    • Max 14 juni 2016 at 9:36 pm

      Hoi Debby!

      Goed om te horen dat het keto dieet je bevalt! Betreffende de groenten, een goede manier om dit te onthouden is dat je met name groente mag eten die boven de grond groeit (Courgette, Aubergine, Komkommer). Groenten die in de grond groeien zijn niet OK (wortels, etc.). Een andere regel is dat ‘groene’ groenten ook goed zijn (broccoli, sla, etc.).
      Betreffende het toilet, dit is inderdaad een vaker voorkomend probleem tijdens een keto dieet. Belangrijk is om veel vezelrijke voeding binnen te krijgen. Broccoli en lijnzaad zijn hier goede voorbeelden van.

      Succes!

  2. Desirée 4 februari 2016 at 10:55 am

    Ik ben sinds vorige week woensdag begonnen met het ketodieet de eerste paar dagen viel ik een kilo per dag af maar de laatste dagen gaat het per onsjes. Ben nu bijna vier kilo afgevallen en zit volgens de ketostick in de lichte ketofase.
    Nu wil ik dit weekend wel doorgaan maar wil graag droge witte wijn drinken voor de gezelligheid voor één avond. Hoe schadelijk is dat?

    • Keto 5 februari 2016 at 7:38 pm

      Hoi Desirée,
      Goed om te horen dat je bezig bent met het keto dieet. Het kan goed kloppen dat je in het begin sneller gewicht verliest – dit komt doordat de meeste mensen in het begin veel watergewicht (vocht) verliezen, en dus in het begin sneller zullen afvallen. Zolang je volgens de ketostick in Ketose zit, dan gaat het prima!
      Als je wijn drinkt, dan kun je in ieder geval het beste droge wijn drinken. Er bestaat dan wel een grotere kans dat je lichaam uit ketose zal raken. Dit is in principe geen probleem, maar je lichaam zal waarschijnlijk een aantal dagen nodig hebben om weer in ketose te raken. Hierdoor zul je misschien wat minder snel gewicht verliezen. Aan de andere kant is het ook zeker belangrijk om Keto ‘volgbaar’ te maken, door af en toe ook even te genieten! De hoeveelheid van deze ‘Genietdagen’ verschilt per persoon, dit zul je zelf het beste aan kunnen voelen!

Comments are closed.