Vetten en Oliën

Home/Eten, Gezondheid/Vetten en Oliën

Vetten en Oliën

Oliën tijdens een keto dieet zijn onmisbaar. In de supermarkt kijk je je ogen uit naar alle soorten die ze hier aanbieden. Zonnebloemolie, olijfolie, walnoot olie, lijnzaadolie en ga zo nog maar even door. Maar welke olie is nou eigenlijk het gezondst om te gebruiken tijdens het bereiden van eten en waarom? En welke kunnen we beter in de schappen laten staan de volgende keer dat we boodschappen doen? Wij zoeken het uit.

Laat ik bij het begin beginnen. Vetten kunnen bestaan uit zowel verzadigde, als onverzadigde vetzuren. Een algemene regel luidt dat onverzadigde vetzuren goed zijn, en verzadigde vetten slecht. Het verschil tussen deze twee  zit hem in de structuur van de vetten maar daar gaan we vandaag niet te ver op door. Let’s keep it simple. De verhoudingen tussen deze twee vetten zeggen vaak al veel over hoe gezond het desbetreffende product eigenlijk is. Verder zijn er dan ook nog transvetzuren. Producten die dit soort vetten bevatten zijn behoorlijk slecht voor het lichaam. Het is dan ook aan te raden dit soort producten niet aan te schaffen.

Verzadigde vetzuren
Verzadigd vet is een soort vet die bekend staat om de ongunstige gezondheidseffecten. Ketoplan gebruikt in haar plannen dan ook zoveel mogelijk onverzadigde vetten. Eten bevat altijd verzadigd vet, het is (bijna) onmogelijk om 0 verzadigd vet binnen te krijgen tijdens een maaltijd. Dit betekent overigens niet dat alle verzadigde vetzuren ongezond zijn, hele (pure) chocola kan bijvoorbeeld juist bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Hetzelfde geldt voor olijfolie.

Onverzadigde vetzuren
Onverzadigde vetzuren zijn de meest gezonde vetzuren van de 3. Binnen deze categorie vinden we enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren.

De bekende omega vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren.

Omega 3 (onverzadigde vetzuren)
Dit is waarschijnlijk het meest bekende onverzadige type vet. Op dit moment is er een hele hype over de gezonde effecten die deze vetten zouden kunnen hebben op het lichaam. Dit is dan ook niet voor niets. Er is in meerdere studies wetenschappelijk aangetoond dat omega-3 vetzuren positieve effecten hebben, op zowel het lichaam als op de hersenen. Een paar voorbeelden;

-     Ze kunnen de kans op een hartaanval verminderen.

-     Kunnen de kans op depressies verminderen.

-     Remmen ontstekingen af en bieden hulp bij auto-immuunziekten.

Omega 6 (onverzadigde vetzuren)
Omega 6 vetzuren zijn een stuk minder bekent en daarnaast ook een stuk minder gezond. Onverzadigde vetten mogen dan beter zijn dan verzadigde vetten, omega 6 vetten kunnen ook schadelijk zijn. Probeer daarom zoveel mogelijk producten te eten met onverzadigde omega-3 vetten.

Transvetzuren
Transvetzuren zijn geen natuurlijke vetten. Deze vetten zijn gecreëerd door een industrieel proces. Onverzadigde vetten zijn vloeibaar, terwijl verzadigde vetten veel dikker zijn door de chemische bouw. De industrie heeft hier een trucje voor bedacht. Ze hebben uitgevonden hoe ze onverzadigde vetten om kunnen zetten in verzadigde vetten, zodat producten een dikkere substantie worden en toch ‘gezond kunnen worden genoemd’. Margarine en frituurvet zijn hier het perfecte voorbeeld van.

Welke oliën zijn het beste?

Wij hebben een lijst opgesteld met gezonde oliën en minder gezonde oliën. Het aantal verzadigde vetzuren en de verhoudingen tussen de omega-3 en omega-6 vetzuren bepalen het gezondheidsniveau voor deze oliën.

Gezonde oliën: Olijfolie, lijnzaadolie*, koolzaadolie, perillaolie* en avocado-olie.

Minder gezonde oliën: De oliën met een hoog omega-6 gehalte: maïsolie en zonnebloemolie

Dit is ook de reden dat we in het Ketoplan gebruik maken van Olijfolie. Betaalbaar en gezond! Binnenkort zullen we verschillende oliën uitlichten en hun positieve, dan wel negatieve effecten op een rijtje zetten!

*Deze oliën niet verhitten.

By | 2014-03-11T20:29:50+00:00 maart 11th, 2014|Categories: Eten, Gezondheid|Reacties uitgeschakeld voor Vetten en Oliën

About the Author: