Keto dieet op vakantie/op reis

Home/Het keto dieet/Keto dieet op vakantie/op reis

Keto dieet op vakantie/op reis

Om een goede praktijk casus te geven, is deze blog geschreven op vakantie vanuit het paradijselijke Koh Phi Phi, Thailand. Bovenstaande foto is het uitzicht vanaf het strand.

Iets wat ik vaak hoor is dat mensen het keto-dieet niet meer volhouden op hun vakantie of terwijl ze op reis zijn. Het is dan namelijk een stuk lastiger om aan eten te komen waar geen of weinig  koolhydraten in zitten. Je hebt minder grip op wat je kunt eten, als je in het buitenland bent.

Ik kan me hier tot op zekere hoogte in vinden. Het is inderdaad lastig om aan low-carb voedingsmiddelen te komen. Zo zul je merken dat je het eerste obstakel tegen komt nog voordat je op je bestemming bent aangekomen, namelijk in het vliegtuig. In het vliegtuig zul je zien dat er bijna altijd een maaltijd word geserveerd die voor een groot deel uit koolhydraten bestaat. Denk hierbij aan het broodje dat erbij word geserveerd, het suikerrijke toetje, en meestal bestaat het hoofdgerecht uit rijst, pasta of iets soortgelijks. Nou zal dit niet een groot probleem zijn als je een korte vlucht hebt (bijvoorbeeld binnen Europa), dan zou je wat kunnen eten net voordat je vertrekt. Maar met een intercontinentale vlucht zou je dan toch in de problemen komen. Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen de koolhydraatarme voeding te kunnen eten, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit geen voldaan gevoel geeft, en dat de honger aan je zal blijven knagen. Een oplossing hiervoor is dat je ervoor zorgt dat je voordat je vertrekt al voldoende hebt gegeten om de eerste paar uur door te komen, en dat je daarnaast wat keto-eten mee neemt aan boord. Denk hierbij aan kaasblokjes, plakjes worst, amandelen (niet te veel!), pindakaas brood of wees zelf creatief! 

Eenmaal aangekomen op je bestemming zul je het volgende 'obstakel' meemaken. Als je er over nadenkt dan zul je zien dat dit eigenlijk geen obstakel is, maar meer een kwestie van discipline. Vaak zul je in hotels zien dat er een ontbijtbuffet word aangeboden, vaak bestaand uit vele lekkere, koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Maar als je goed kijkt, dan zie je ook dat er een 'schat' aan keto-voedingsmiddelen zijn. Zo zul je bijna altijd wel de mogelijkheid hebben om iets van het volgende te nemen: eieren, bacon, worstjes, gehaktballen, groenten. Dus het ontbijt moet je prima door kunnen komen!

Dan krijg je de lunch en het avondeten. Veel mensen zullen tijdens hun vakantie beslissen om in restaurants te eten. Dit betekent dus dat het lastig word om keto te blijven volgen, toch? Fout! Veel mensen vinden inderdaad dat het moeilijk is om in een restaurant koolhydraatarm te eten. Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Zo lang je wat kennis hebt op het gebied van welke voedingsmiddelen je wel en niet mag eten, dan is het volgen van een keto-dieet in een restaurant juist enorm makkelijk! Je hoeft namelijk zelf niet te bedenken wat je moet bereiden (wat overigens met ons KetoPlan ook niet hoeft 😉 ), en alle ingrediënten staan voor je opgesomd. Het is dan alleen aan jou om te weten welke voedingsmiddelen je wel en niet mag (hiervoor zullen we binnenkort de Keto Bijbel schrijven!).

Uiteindelijk zul je zien dat het helemaal niet lastig is om een keto-dieet te volgen terwijl je op reis bent. Het is waarschijnlijk alleen zo dat je gewent bent om op vakantie niet meer na te denken over wat je eet, en nu je een keto-dieet volgt is dit dus ook een kleine omschakeling die je moet maken. Natuurlijk is het ook afhankelijk van jou zelf en hoe streng je bent met het keto-dieet, een vakantie is natuurlijk bedoeld om even heerlijk te genieten en nergens over na te hoeven denken. Maar als jij een doel voor ogen hebt, en je neemt jezelf voor om een low-carb dieet te blijven volgen tijdens je vakantie, bereid je dan voor voordat je op reis gaat en hou je aan je afspraken!

 

By | 2017-01-30T21:12:56+00:00 maart 24th, 2014|Categories: Het keto dieet|Reacties uitgeschakeld voor Keto dieet op vakantie/op reis

About the Author: