Hoe voelt het als je in Ketose zit?

Home/Het keto dieet/Hoe voelt het als je in Ketose zit?

Hoe voelt het als je in Ketose zit?

Overal op deze website lees je verschillende termen die met de Keto manier te maken hebben: Keto, ketose, ketogeen, ketonen, en zo gaat het door. Als je nog niet bekend bent met het keto dieet dan kan ik me voorstellen dat je het allemaal misschien een beetje eng vind klinken. Hoe ga je uitleggen aan je vrienden, familie en collega's dat je een keto dieet gaat volgen waardoor je lichaam in ketose raakt?

Het is allemaal niet zo eng als het klinkt en hieronder zal ik je wat meer vertellen over hoe je je voelt als je in ketose zit, zodat ook jij beter kunt uitleggen aan de mensen om je heen wat er gebeurt en waarom je een keto dieet volgt.

De eerste fase

De eerste fase van het keto dieet is de fase waar je de overschakeling maakt van je huidige/vorige etensstijl naar de keto etensstijl. Hier ga je er dus voor zorgen dat je minder dan 20-50 gram koolhydraten per dag binnenkrijgt, veel vetten binnen krijgt en een gemiddelde hoeveelheid eiwitten binnen krijgt (of je meld je aan voor onze plannen, en dan zoeken wij alles voor je uit!).

Tijdens deze fase schakel je niet alleen van levensstijl, maar ook je lichaam moet overschakelen. Als het de eerste keer is dat je het keto dieet gaat volgen dan kan het zijn dat je lichaam hier meer aan moet wennen dan als je het dieet al vaker hebt gevolgd.

Een typisch symptoom van deze overschakelingsfase is iets wat de "Keto Griep" genoemd word. De ene persoon zal dit heviger meemaken dan de ander, veel mensen zullen er ook totaal niks van merken. Het enige wat op dit moment belangrijk is, is om die eerste overschakelingsfase door te komen.

De meeste mensen zullen voordat ze het keto dieet volgen dagelijks veel koolhydraten binnen krijgen. Dus het is niet heel raar dat de overschakeling naar vetten als primaire energiebron een impact heeft op hoe je je voelt.

De Keto griep is eigenlijk een gevolg van je mentale en fysieke afhankelijkheid van koolhydraten en in principe komt het er op neer dat je lichaam een proces door gaat waar het vet als brandstof leert te gebruiken. Als je al eerder een griep hebt verslagen, dan kun je dit zeker ook! En geloof me, het is het waard.

De Keto griep voelt niet hetzelfde als een normale griep, maar het komt er meer op neer dat je je wat trager zult voelen. Je kunt je wellicht ook wat minder goed concentreren. Let op, dit is de eerste fase waar je even doorheen moet voordat je al het goeds kunt krijgen! Mocht je last hebben van de keto griep dan kun je dit tegengaan door electrolyten in te nemen. Ik zal hier niet in gaan op wat electrolyten zijn, maar hieronder staat een lijstje van manieren waarop je ze binnen kunt krijgen:

  • Gebruik bouillon's bij het bereiden van je maaltijden
  • Voeg voldoende zout toe bij je maaltijden
  • Neem een multivitamine waar ook magnesium in zit
  • Meng een theelepel zout in een groot glas met water en drink dit op

De keto fase

Gefeliciteerd! Je hebt de eerste fase voltooid en je lichaam zit nu in ketose. Verschillende mensen hebben verschillende ervaringen met hoe ze zich voelen in ketose, maar de meeste mensen zullen het volgende voelen zodra ze in ketose zitten:

  • (Veel) meer energie dan normaal
  • Verhoogde, constante concentratie
  • Minder behoefte voor slaap (minder moe)
  • Betere nachtrust
  • Fruitige of metaalachtige smaak in de mond
  • Euforie
  • Minder hongerig, lagere drang om te eten.

Naast het bovenstaande is het ook nog een leuk effect dat je vet weg zal branden.

Je zult merken dat je in het begin heel veel gewicht zal kwijt raken, dit is een mix van water gewicht en vet. Val jij in het begin niet snel af? Maak je dan geen zorgen, iedereen reageert anders op het keto dieet en het komt vaker voor dat personen in het begin niet snel afvallen.

Nadat je dit hebt meegemaakt zul je ongeveer één of twee weken een 'plateau' meemaken. Dit betekent dat je wat langzamer zult afvallen dan in het begin. Ook dit is weer anders voor iedereen, sommige mensen zullen nog steeds snel afvallen en sommigen zullen misschien een beetje aankomen.

Na de bovenstaande twee weken zal je lichaam volledig aangepast zijn aan de keto manier. Op dit moment zal je ongeveer 3-4 weken het dieet aan het volgen zijn. Het kan al goed zijn dat je op dit moment meer dan 5-6 kilo aan gewicht kwijt bent geraakt (ik spreek uit ervaring). Nu zal je lichaam dus vet gebruiken als primaire brandstof (of energie bron). Vanaf dit moment zal je lichaam verder gaan met vet verliezen.

Ook nadat je lichaam volledig is aangepast aan de keto manier is het mogelijk dat je een plateau in gewichtsverlies meemaakt. Als je een aantal weken achter elkaar geen gewicht kwijt raakt dan kan het zijn dat er een aanpassing moet worden gedaan aan je levensstijl (sporten of voeding).

Samengevat

Kort gezegd: er is in het begin de mogelijkheid dat je je wat trager zult voelen, omdat je lichaam bezig is met de overschakeling van koolhydraten naar vetten als primaire brandstof. Hou vol! Want hierna zul je in de keto fase terecht komen. Hier zul je in het begin snel gaan afvallen en je zult daarnaast ook het volgende voelen: verhoogde concentratie, minder moe, minder hongerig, meer energie en euforie.

Heb jij nog vragen over ketose, ketonen of andere termen die te maken hebben met het keto dieet? Laat hieronder dan je vraag achter en wij helpen je graag verder!

By | 2017-01-30T21:12:57+00:00 september 17th, 2013|Categories: Het keto dieet|34 Comments

About the Author:

34 Comments

  1. mirella 26 juni 2016 at 2:40 am

    Hoi

    Ik had ook een vraag..
    Ik wil graag aan het keto dieet beginnen,
    Nu is het zo dat ik xarelto (bloedverdunner) gebruik vanwege longembolien
    Is het voor iemand iemand als ik wel veilig om dit dieet te gaan volgen?

  2. Esther 22 juni 2016 at 5:02 pm

    Leuke site en erg veel info. Ik ben momenteel net begonnen (twee dagen) met Cambridge 500, dat bouwt op het zelfde principe van ketose, maar ik zie me dit niet heel lang doen. Hoef ook niet erg veel vet kwijt (hoewel je zal het op moeten eten, ongeveer 13 kg) maar ik ben me vast goed aan het oriënteren voor de toekomst en het hele keto-principe spreekt me heel erg aan. Ik ben een visetende vegetariër (heu? ja hoe noem je dat dan?) maar ik zie mezelf wel rondkomen op een dieet van vette vis, eieren en groenvoer, suiker en dergelijke laten staan, heb ik gelukkig geen moeite mee. Hoe zit het met dingen als rode wijn, vette kaasjes en past keto ook in glutenvrij (bijv. brood en dergelijke?) of omgekeerd? Hartelijk dank vast voor uw reply met vriendelijke groet, Esther

  3. jack 14 juni 2016 at 8:34 pm

    Hoi,

    Ik ben na een kleine week 20 a 30 koolydraten eten in ketose.

    Maar ik val niet af…ik kom alleen maar aan.
    dit is de tweede keer dat ik probeer af te vallen door ketose.
    Masr het lukt niet. Ik hou de juiste hoeveelheden aan met vet en eiwitten.

    Heeft u nog tips?

    • Max 14 juni 2016 at 9:30 pm

      Hoi Jack,

      Leuk om te horen dat jij ook bezig bent met het Keto Dieet! Jammer dat het nog niet zo snel gaat. Maak je gebruik van ketostix?

      Zou je ons daarnaast wat meer informatie kunnen geven over wat je precies op een dag eet? Je kunt ons bereiken via info@ketoplan.nl. We helpen je graag verder!

      Groetjes,
      Max

  4. Roan 19 april 2016 at 7:31 pm

    Hallo, als ik op zaterdag een flexdag hou en ik raak uit ketose is het dan mogelijk dat ik erna weer sneller in ketose raak omdat ik dan al in ketose heb gezeten?

    • Keto 10 mei 2016 at 9:39 am

      Beste Roan,

      Dit zou zeker kunnen, maar is compleet afhankelijk van de flexdag zelf. Als je op de flexdag niet al te veel koolhydraten binnenkrijgt, dan zal je lichaam deze sneller weer kunnen verbranden waardoor je sneller in ketose zal raken. Echter, als je veel koolhydraten binnenkrijgt dan zal het weer wat langer kunnen duren. Daarnaast is de termijn ook bij ieder persoon verschillend.

      Succes!

  5. loes 31 januari 2016 at 12:07 am

    Hoi hoi, ik had een vraagje. Ik ben al zeker een maand bezig met dit dieet en ook al een maand in ketose maar ik val niet af! 🙁
    Lijkt me niet dat ik vanaf dag 1 op een plateau zit?

  6. Anton 17 januari 2016 at 10:04 pm

    Hallo,

    Hoe komt het dat ik me veel energieker voel in de ketosestand?

  7. Floor 29 november 2015 at 7:18 pm

    Hoi,
    Is het slecht om in en uit ketose te gaan?
    En hoe komt het dat ik 55 tot 60 gram kh neem, waaronder een stuk fruit, en ik toch in ketose zit? Ik weeg mezelf niet dus ik weet niet of ik afval, maar zal ik dat moeten veranderen?

  8. Yolanda 2 november 2015 at 8:52 pm

    Hoelang moet je het dieet volgen om de ketostick je urine te testen? En op welk dagdeel?

    • Keto 3 november 2015 at 9:40 am

      Hoi Yolanda,

      Dit is in principe per persoon verschillend. Sommige mensen zullen binnen 2 dagen in ketose zitten, terwijl dit bij anderen een week kan duren. Dus je zou bijvoorbeeld na 4 dagen je urine kunnen testen met ketosticks.
      Het dagdeel maakt verder niet uit, zodra je in ketose zit dan zit je de hele dag in ketose!

      Succes!

  9. Roos 15 september 2015 at 5:09 pm

    Dag Ketoteam,

    Ik kom toevallig deze site tegen en het Keto’en klinkt zeer interessant! Ik voel me altijd erg prettig bij low-carb eten, zo laag als dit zou een leuke uitdaging zijn (kan helaas nu niet aangezien ik voor een aantal maanden in Thailand woon en hier wordt geleefd op rijst en noodles, maar wie weet voor later!).

    Er valt me iets op aan de recepten en blogs, ik zie helemaal geen fruit voorbijkomen. Ik begrijp dat hier ook suikers (/fructose/koolhydraten) inzitten, maar is het niet zo dat je zonder fruit belangrijke voedingsmiddelen (te beginnen met vitamine C) tekort komt? Ik ben niet zo fan van voedingssupplementen / kunstmatige dingen uit een potje ipv door gezonde voeding alle nodige voedingselementen binnenkrijgen. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan!

    Alvast bedankt voor het antwoord!

  10. anna 18 augustus 2015 at 7:11 pm

    Onder de hoeveel koolhydraten moet je nou zitten wil je in ketose komen

  11. Dennis 8 augustus 2015 at 11:30 am

    Toen ik 9 dagen geleden begonnen bent met het keto dieet woog ik 101 kg, ik raakte al heel snel in ketose. Na 4 dagen was de test al donker paars. Ik voel me ook niet meer energieloos. Ik doe dagelijks cardio en af en toe wat lichte krachttraining. Ik zit heel laag in carbs (20 grm), ik eet alleen groene groenten zoals brocolli, sla en paprikas, olijf olie, kokosvet. Wat mij nu een beetje demotiveerd is dat als ik op de weegschaal sta nog steeds schommelt tussen de 100 en 101 kg. Eet ik nu toch iets teveel vet of eiwitten? ik neem 2 isolaat shakes perdag en portie vis en portie kip en wat eieren.

  12. Monica 7 augustus 2015 at 12:56 am

    Ik ben ongeveer een week bezig maar voel me vandaag echt slecht slecht als in moe alsof ik griep heb pijnlijk lichaam , is dit normaal?

  13. Barbara 3 augustus 2015 at 6:30 pm

    Dag!
    Ik lees deze mails en heb een vraag. Hoe kan het dat mij lichaam, die vanaf 21/6 tot 21/7 op 50 Gr. Kh zit en vanaf 21/7 tot nu op 30 Gr. Kh, NIET afvalt? Ik eet gezond: Griekse yoghurt, eieren, groene smoothie, salade met feta/avodaco, biefstuk en spruiten bijvoorbeeld. Ik heb ketosestrips en deze kleurt paars. Mijn calorie inname is 1200 ongeveer. Vaak minder. Hoe lang moet ik wachten totdat mijn lichaam het overtollige vet gaat afstaan? Ik zie trouwens wel dat ik meer ‘definitie’ krijg op mijn lijf. Er gebeurt dus wel iets! Alleen niet op de Weegschaal!

  14. J 27 juli 2015 at 10:39 pm

    Hallo,

    Ik wil volgende week beginnen met keto.
    Maar ik vraag me af hoe het met de verhoudingen zit. Want ik las dat het 65/30/5 is. Maar hoe moet je dat berekenen? Op de grammen of van de kcal.

    En omdat er hier staat veel vet en gemiddeld eiwit.

    Maar bij het voorbeeld van een week keto eten op de site. Is er rond de 75 gr. vet en 80 gr.eiwit. Maar dan klopt de 65/30/5 toch niet want dan heb je meer eiwit dan vet. Of denk ik verkeerd over hoe het moet?

    Alvast bedankt voor reactie.

  15. Martine 10 juli 2015 at 11:39 am

    is het normaal dat ik in de eerste week nog niet in ketose ben.

    • Keto 22 juli 2015 at 11:37 am

      Hoi Martine,

      Dit zou heel goed kunnen. Sommige personen zullen binnen 2 dagen in ketose zijn en bij anderen duurt het wat langer. Ben je er zeker van dat je geen verborgen koolhydraten/suikers binnen krijgt? Wat eet je zoal op een dag?

      Succes!

  16. René 5 mei 2015 at 12:05 am

    Ik wil graag het keto dieet gaan volgen, mag ik dan wel gewoon eiwitshakes en creatine nemen om zo niet in spieren af te vallen ?

    • Keto 7 mei 2015 at 4:00 pm

      Beste René,

      Het innemen van eiwitshakes is geen probleem! Ook wij maken vaak gebruik van eiwitshakes tijdens een keto dieet. Let er alleen wel op dat je een Whey Isolaat eiwitshake neemt, dan ben je er vaak zeker van dat er geen/zo goed als geen koolhydraten in de shake zitten.

      Wat betreft creatine, je kunt inderdaad ook nog creatine monohydraat innemen tijdens een keto dieet.

      Succes alvast!

  17. Rens 4 maart 2015 at 7:18 pm

    Ik volg nu 2 weken lang een ketosedieet. Van zondag ochtend tot vrijdag avond zorg ik dat ik mijn aantal koolhydraten onder de 30 gram ligt (meestal zelfs onder de 20). Vrijdag avond en zaterdag de hele dag eet ik weer koolhydraten (carb loaden). Dit om spierverlies tegen te gaan. Hierna zou het 40 uur moeten duren voordat m’n lichaam weer in ketose raakt. Ik heb zelfs ketostix gekocht om te checken of m’n lichaam inderdaad in ketose zit. Maar na dik 80 uur slaat de test nog steeds negatief uit! Ook heb ik de ketosegriep nog niet ervaren. Enig idee hoe dit mogelijk is?

    • Volkmar 20 december 2016 at 2:29 am

      Zorg eerst dat je zeker weet dat je in ketose bent voordat je gaat carbloaden. Dus even een weekend niet carbloaden.

  18. Sportygirl 1 februari 2015 at 1:52 am

    Morgen is dag 6 van het Keto dieet. Op dag 12 ga ik uiteten (speciale gelegenheid). Is het zo dat na de ‘cheatmeal’ mijn lichaam weer moet wennen om in ketose te gaan als ik weer doorga? Zo ja hoelang duurt dit? Kan je last van je darmen krijgen na de cheat meal? Als ik nornaal ga uiteten neem ik altijd een salade volgens dieet.

  19. Annewil 23 januari 2015 at 8:15 pm

    Hoeveel kh zitten er in het pindakaasbrood, en zijn er kosten verbonden aan het abonnement?
    Bijvoorbaat dank voor uw reaktie

  20. Isabel 23 januari 2015 at 2:55 pm

    Goedemiddag,

    Vandaag heb de ketose stick gekocht en helemaal enthousiast om te testen…
    Na 3 weken op ca. 20 koolhydraten per dag te zitten, valt het resultaat me iets tegen.

    De 1 e en 2e week viel ik totaal ca. 4,5 kg. af maar nu de 3 e week bijna ten einde komt is het nog steeds totaal 4,5 kg. Dus heel deze week niets afgevallen.. 🙁 tegenvaller.

    Maarja nu komt de ketose stick uit op 1.5 uit. dus echt minimaal.

    Hoe kan ik dit bevorderen? Meer eiwitten, meer sporten?

    Alvast bedankt voor de reactie!!

    • hans 23 september 2016 at 8:22 pm

      niet meer eiwitten nemen..die kunnen bij te veel eiwitten omgezet worden in glucose door je lichaam

  21. Tom 18 september 2014 at 8:43 pm

    Hoi,ik vond alles heel interessant en ben op 14/09/2014 begonnen met het keto dieet maar naar 4 dagen heb ik al 2 kg vet verbrand en het is op een bepaald moment gestopt is het niet al te snel dat ik in de fase plateau ben?ben van 70 kg naar 68kg gedaald en het is gestopt,eet elke dag vlees ongeveer 10-20 koolhydraten.ben mijn buik aan het proberen wegdrijven.zou snel mogelijk een antwoord willen bedankt alvast!

  22. melissa 16 september 2014 at 12:37 am

    Hallo, ik zou graag advies willen..
    ik ben nu ruim 6-7 maanden bezig en 16 kg kwijt. Nu blijf ik de laatste 5 weken hangen op gewicht, terwijl ik er graag nog 7 kg er af wil hebben.
    Ik eet geen koolhydraten/suiker neem geen vruchtendrank/frisdrank, geen frituur, geen vet vlees en geen snoep,koek,chocola.
    Sport 1x in de week, soms 2x.
    Heb een veel lopend beroep en ben geen stilzitter.

    Wat ik verkeerd doe is dat ik als ik ga stappen ik zoete witte wijn drink. 4 glazen gemiddeld per week. Dit kan en wil ik eigenlijk niet veranderen, omdat ik niet van droog houdt helaas hetzelfde met 2 scheppen suiker in me koffie. Zoetstof is het niet voor mij.
    Met de koffie zou ik wel kunnen stoppen, dan wordt het alleen zo streng voor me gevoel.

    Alle maanden ben ik zo bezig, ben zeer tevreden met de 16kg. Heb ook vaker een week stil gestaan, maar sta nu wel erg frustrerend lang stil met max. 1 kg schommelend Geen pond gaat er meer af..
    Wat zou ik moeten veranderen denk je?

    ps. Vreemd genoeg ben ik na het weekend stappen met wijntjes toch altijd op me lichtst?

    • Elise 8 april 2016 at 8:55 am

      Je bent op z’n lichtst door het vochtverlies dankzij alcohol. Helaas is het wel zo dat je door de suikers nog steeds slechte koolhydraten binnenkrijgt.

  23. Nadien 23 januari 2014 at 9:58 am

    Bedankt voor de fijne website uiteraard! Nuttige informatie.

    • Max 23 januari 2014 at 11:22 am

      Dankjewel Nadien, goed om te horen!

  24. Nadien 23 januari 2014 at 9:57 am

    Hoelang achter elkaar is het verstandig om zo weinig koolhydraten te eten? Of is het de bedoeling dat je nooit meer naar een ‘normaal’ aantal gram koolhydraten per dag gaat? Verder ben ik benieuwd of het verstandig is om eens in de 2 weken of misschien wel per week een cheatmeal in te lassen. Brengt natuurlijk je ketose in gevaar dus misschien per 2 weken? Of adviseren jullie voor een langere periode geen cheatmeal? Alvast dank!

    • Max 23 januari 2014 at 11:20 am

      Hoi Nadien,

      Bedankt voor je reactie!

      Gezien elk persoon op een eigen manier reageert op ketose (of een koolhydraat arm dieet), is het lastig om te zeggen voor hoe lang het verstandig is. Er zijn echter personen (waaronder medisch doctoren) die jarenlang een koolhydraatarm dieet volgen, zonder ooit een cheatmeal of cheatdag te houden.

      Je kan altijd weer terugschakelen naar het ‘normale’ aantal koolhydraten per dag, je lichaam raakt dan natuurlijk wel weer uit ketose.

      Wat betreft de cheatmeal, hirevoor zou ik je graag willen doorverwijzen naar onze blogpost over flexdagen: http://ketoplan.nl/zaterdag-flexdag-doen-of-niet-doen/ . Daar vind je vast je antwoord!

      Mocht je nog meer vragen hebben, dan horen we dat graag!

      – Max

Comments are closed.