De Keto Manier

Home/De Keto Manier
De Keto Manier 2017-01-30T21:12:55+00:00

Wat is keto nou eigenlijk?

Sommigen van jullie zullen nog niet bekend zijn met het Keto principe, of zoals wij het graag noemen: de Keto manier. Hier rechts zie je in het kort de principes van de Keto manier en hieronder word het allemaal wat duidelijker uitgelegd. 

Keto is een term waar veel doktoren jarenlang onderzoek naar doen en waar ook ontzettend veel wetenschappelijke artikelen over zijn (zoals deze, waar bij werd gehouden wat de effecten van een 24 weken lang-keto dieet zijn op 83 personen met obesitas). Wij houden het hier gewoon lekker makkelijk.

Om het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, reageert ons lichaam zo op koolhydraten:

  1. Je krijgt koolhydraten binnen (via voeding of dranken)
  2. Je lichaam gaat insuline aanmaken.
  3. De insuline in je lichaam zorgt ervoor dat vetverbranding word tegengehouden en dat vetopslag word aangemoedigd

Wat we dus moeten proberen is om die eerste stap van het proces weg te halen. Als we geen (of bijna geen) koolhydraten meer binnen krijgen, zal ons lichaam ook geen insuline meer aanmaken. Als ons lichaam geen insuline meer aanmaakt dan zal onze vetverbranding niet worden tegengehouden, en word vetopslag ook niet aangemoedigd.

Als je nog niet een Keto dieet volgt dan zul je waarschijnlijk koolhydraten gebruiken als brandstof voor je lichaam. Als je gaat sporten (maar ook als je bijvoorbeeld de hele dag in je bed zou liggen), dan verbrand je lichaam eerst de koolhydraten die je binnen krijgt. Zodra je lichaam voor een langere tijd geen (of bijna geen) koolhydraten meer binnen krijgt dan gaat het overschakelen naar een andere voedingsstof die het kan gebruiken als brandstof. Bij het keto dieet maakt het lichaam hier de overschakeling naar vetten als brandstof.

Zodra je lichaam helemaal gewend is aan je nieuwe etenspatroon (weinig tot geen koolhydraten, gemiddelde hoeveelheid eiwitten en een grote hoeveelheid vetten), dan zit je lichaam in een staat die 'ketose' word genoemd. Wil je vooraf weten hoe het voelt om in ketose te zitten? Klik dan hier en lees de blogpost.

Nou vraag je je misschien af wat nou de voordelen van een keto dieet zijn? Waarom zou je nou een keto dieet willen volgen?

In de blogpost waar we het hier boven over hadden (Hoe voelt het als je in Ketose zit?), hebben we het ook al gehad over de voordelen van het keto dieet. Het keto dieet zal voor iedereen anders voelen, maar over het algemeen worden de voordelen als volgt omschreven:

  • Verlaagde bloeddruk
  • Meer energie
  • Minder last van 'stijfheid' en gewricht pijn (als je dit hebt)
  • Beter en helderder denkvermogen
  • Beter slaappatroon
  • Gewichtsverlies (indien je te zwaar bent)
  • Minder honger
  • Goed tegen bepaalde medische aandoeningen (zoals epilepsie, diabetes, hart & vaat ziekten, kanker, alzheimer).

Zoals je ziet is er een hele lange lijst met voordelen. Dus dan vraag je je misschien af waarom niet iedereen een keto dieet volgt? Daar is een simpel antwoord op te geven: omdat niet veel mensen op de hoogte zijn van het keto dieet, en hoe makkelijk het kan zijn!

Veel mensen schrikken als ze lezen of horen dat je bij het keto dieet juist veel vetten moet eten. Wat op zich niet raar is, tegenwoordig kom je namelijk overal marketingcampagnes tegen die producten aanprijzen met '..% minder vet!'. In de supermarkt, op televisie, op de radio, op billboards langs de snelweg en ga zo maar door. Al deze reclames hameren erop dat hun product 'beter' is omdat ze minder vet bevatten. Het woord zegt het zelf al: van vettig voedsel word je zelf ook vetter, toch? Fout!

Zoals hier boven ook al kort is uitgelegd zijn koolhydraten een grote veroorzaker van vetopslag of het tegengaan van vetverbranding.

Het is alleen wel belangrijk dat je de goede soort vetten en de juiste verhouding binnen krijgt. Er word in principe onderscheid gemaakt tussen een drietal soorten vetten:

  • Onverzadigde vetten
  • Verzadigde vetten
  • Transvetten.

Tijdens het keto dieet is het belangrijk dat je een goede verhouding hebt tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Dit is niet alleen voor gezondheidsredenen, maar ook voor vetverbrandingsredenen. Er is onderzoek geweest waaruit is gebleken dat vetverbranding beter plaats kan vinden bij het innemen van onverzadigde vetten. Nou begrijpen wij dat het best lastig kan zijn om overal rekening mee te houden bij dit dieet. Vandaar dat wij dit voor je doen, wij zorgen ervoor dat je de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen krijgt en dat voor nog geen €1,30 per dag! (en de recepten zijn ook nog eens heerlijk, we spreken uit ervaring!)

Cholesterol, of hoge cholesterol is een term die vaak word verbonden met een slechte gezondheid. Als je cholesterol niveau te hoog is ben je niet gezond en heb je meer kans op hart ziektes, toch..? Fout!

Principes van de Keto manier:

  • 60 % Goede/Gezonde vetten
  • 35% Eiwitten
  • 5% Koolhydraten
  • Maximum van 20 gram koolhydraten per dag (vezels mogen van dit totaal worden afgetrokken)
  • Vetten (uit voeding of vetreserves van lichaam) als primaire brandstof voor energie in plaats van suikers en koolhydraten
  • Goed om verschillende medische aandoeningen te voorkomen