De eerste dagen van een keto dieet – Dag 0 & 1

Home/Het keto dieet/De eerste dagen van een keto dieet – Dag 0 & 1

De eerste dagen van een keto dieet – Dag 0 & 1

Ik ben sinds afgelopen maandag (2 dagen geleden) weer begonnen met het volgen van een Keto dieet. Niet omdat ik perse wil afvallen, maar omdat ik graag de effecten van het keto dieet weer wil meemaken. De verhoogde concentratie, meer energie hebben en natuurlijk vind ik het ook niet erg dat de laatste kilootjes weg smelten.

Voor degene onder jullie die nog nooit een keto of een soortgelijk 'low-carb dieet' gevolgd hebben, wil ik jullie hier graag uitleggen hoe je de eerste dagen zult doorstaan met een keto dieet. Wat ga je voelen tijdens de eerste dagen dat je op een Keto dieet zit? Wat voor reacties zul je gaan krijgen van de mensen om je heen?

Dag 0 - Zondag

Vandaag heb ik besloten dat ik weer een Keto dieet wil gaan volgen. Nadat Sidney (medeoprichter van KetoPlan) afgelopen week ook is begonnen, ben ik er zelf ook weer klaar voor. De laatste keer dat ik het Keto dieet heb gevolgd was ongeveer 1 - 2 maanden terug, en ik wil weer gezond gaan leven.

Ik heb voor mezelf de week helemaal uitgestippeld, ik weet wat ik elke dag op elk moment wil gaan eten, hoe ik dit klaar moet gaan maken en ik ben er zeker van dat ik voldoende calorieën binnen krijg en ook de goede verhouding voedingsstoffen heb. Nadat ik het complete plan heb gemaakt heb ik alle boodschappen gedaan om elke maaltijd voor de hele week te bereiden, zodat ik er zeker van ben dat ik niet meerdere keren per week weer terug naar de supermarkt moet.

Goed, ik ben er klaar voor..

Dag 1 - Maandag

Vandaag is de eerste dag dat ik het Keto dieet weer ga volgen. Omdat ik het dieet al eerder heb gevolgd weet ik wat me tegemoet staat. Ik weet dat vooral de eerste week of de eerste twee weken het lastigste zullen zijn, maar ik weet ook dat ik tijdens die eerste twee weken al veel veranderingen zal zien aan mijn lichaam. Ik weet waar ik het voor doe.

In de ochtend heb ik ontbijt gemaakt en ervoor gezorgd dat ik een Keto lunch heb voor op werk (het feit dat ik full-time werk betekent alleen maar dat een goed plan nog veel belangrijker is, aangezien ik me nu nog beter moet voorbereiden!). Als ontbijt een omelet:

  • 3 Eieren
  • Zout & peper en een beetje paprika poeder
  • Geraspte kaas
  • 2 plakjes salami
  • Verse spinazie

En als lunch voor op werk een salade:

  • Versie spinazie
  • Olijven
  • Feta-kaas
  • Rauwe ui
  • Zelfgemaakte dressing
  • Parmezaanse kaas

Eenmaal op werk aangekomen heb ik er voor gezorgd dat ik Keto snacks bij de hand heb voor als ik teveel trek krijg. Ik wil natuurlijk niet gaan grijpen naar die pot met snoepjes en het Keto dieet verpesten (heb ik al die moeite aan het plan voor niets gedaan!). Dus, in de la op werk een voorraad peperoni worstjes, die ervoor zorgen dat ik niet eens in de verleiding hoef te komen. Ik zorg ervoor dat ik veel water drink, ik weet dat water drinken erg belangrijk is bij het Keto-dieet en zorg er dus voor dat ik vaak een tripje maak naar de kraan en terug.

Tijdens de lunch eet ik mijn spinazie-salade op, terwijl ik de opmerkingen van collega's aan hoor:

"Ben je alweer begonnen met je dieet?"
"Maar je hoeft toch niet af te vallen?"
"Wat mag je wel en niet eten dan?"
"Dat is toch ongezond, Veel vetten?"

Geloof me, zodra jij het Keto dieet gaat volgen zul je heel vaak dezelfde vragen tegenkomen, misschien dat je het niet leuk vind, maar ik zie het altijd als een uitdaging om mensen te overtuigen van de werking van het keto dieet, en de positieve effecten er van.

De rest van de middag verder gewerkt, wetende dat ik alle ingrediënten al klaar heb staan in de koelkast thuis en ik precies weet wat ik ga eten en hoeveel tijd ik ervoor nodig heb. Ik heb er speciaal voor gezorgd dat ik allemaal makkelijke maar toch lekkere recepten klaar maak, zodat ik maar weinig tijd in de keuken hoef te besteden.

In de avond een heerlijke kip pizza gemaakt, een dubbele portie zodat ik ook wat mee kan nemen als lunch voor de volgende dag:

  • 2 Kipfilets
  • Tomatenpuree
  • Salami
  • Geraspte kaas
  • Champignons
  • Olijven (je merkt het misschien al, ik hou van olijven)
  • Mozzarella
  • Nog wat meer geraspte kaas

In de avond ben ik naar de sportschool gegaan om krachttraining te doen. Niet alleen om de krachttraining zelf, maar ook om ervoor te zorgen dat ik de koolhydraten die nog in mijn lichaam zitten verbruik.

Tip: Het is handig om de eerste dagen/weken van je keto dieet voldoende te bewegen/sporten. Bewegen of sporten is natuurlijk altijd goed, maar hiermee zorg je er ook voor dat je de koolhydraten in je lichaam gaat verbruiken.

Zo, dat was dag 1. Prima!

Meer over de volgende dagen vind je hier!

By | 2017-01-30T21:12:57+00:00 september 26th, 2013|Categories: Het keto dieet|7 Comments

About the Author:

7 Comments

  1. Dafne 26 oktober 2016 at 10:30 pm

    Hoi. Als je gesport hebt. Moet je dan niet iets van koolhydraten eten ? Om de spieren op te bouwen? Of is het na het sporten ook prima om niks te eten? Als je het ketose plan volgt ??

  2. brian riddering 27 maart 2016 at 11:34 am

    Hai Max.
    Ik ben Brian 31 jaar en op dit moment 101 kilo en 193cm. Ik ben bezig met krachttraining en ben nu op het punt dat ik wil droogtrainen
    Ik wil ook beginnen met keto dieet maar heb gewoon geen flauw idee wat ik kan gaan eten
    En hoeveel gram overal van.
    Ik wilde als ontbijt
    2eieren bakken met spek

    Lunch
    ?

    Avondeten
    Zalm met broccoli en gesmolten roomboter erover

    Tussendoortje
    Blokje kaas / stukje worst

    Wat is je advies?
    Alvast bedankt
    Groeten Brian

  3. Nana 21 januari 2015 at 2:54 am

    Mag je het Eigeel ook op eeten
    Want ik hoor dat dat nie goed is
    Groepjes nana:D

    • Keto 22 januari 2015 at 5:24 pm

      Hoi Nana,

      Het eigeel mag je ook eten! Dit is geen probleem bij het Keto-dieet.

  4. Miranda 9 april 2014 at 10:01 am

    Hoihoi !
    wat een goed stuk ! Ik ben ook bezig met het ketodieet ! Ben een meid van 22 jaar, 1.70 lang en weeg nu 62.1 en het was 2 weken geleden 64. Dit dieet doe ik omdat ik hele platte buik heb zelfs blokjes die ziet een beetje. Maar mijn billen en benen zijn de probleemzones en ik hoop met dit dieet het eindelijk te bereiken wat ik wil.Ik ben nu 2 weken bezig. In begin was ik vooral duizeling en moe. Dit heb ik opgelost door soms regelmatig kopje boulion te drinken want vaak heeft dat te maken aan zout tekort omdat je snel vocht verlies tijdens het stoppen van koolhydraten. Verder beval het me goed . het eerste wat ik op merkte is dat me buik nog veel platter werd en mijn opgeblazen gevoel volledig weg was. Wat ik wel soms moeilijk vindt is om zoveel vet te eten . ik eet veel worst, speklappen, cervelaatworst, knabbelspek, zalm, kokesnootvet, kip enzo . Ik krijg ontzettend veel vet binnen tegenover wat ik gewend bent. maar ik heb de ketosticks ik ben wel in ketose. Overdag is het maar heel licht en S’ ochtends zit ik redelijk diep in de ketose. ik merk wel dat me spieren ook veranderen ze worden platter maar wel harder . alsof het compacter wordt. ik doe wel een beetje sporten erbij ik doe Krachttraining met de kettlebel van 8 en 12 kilo allerlei oefeningen en dan 20 minuten steppen of touwtje springen. Ik sport niet meer als 40 min bij een sessie om spierafbraak te voorkomen. Heb je verder nog tips ?
    Groetjes Miranda

  5. Sara 3 april 2014 at 7:23 pm

    Hoi Max ,

    Ik ben ik ook begonnen aan de ketodieet … Ik had graag willen weten of ik veel soorten kaas mag eten , en in elke maaltijd kaas mag eten (ik ben gek op kaas….) Ik kan soms niet onder de 20g kh blijven ik zit meestal tussen de 40-45 kh . Is dat ook goed zolang ik onder de 50kh blijf ?

    Grts ,
    Sara

    • Keto 4 april 2014 at 7:31 am

      Hoi Sara,

      Goed om te horen dat je ook bent begonnen aan het keto dieet.

      In principe mag je inderdaad verschillende soorten kaas eten, gezien kaas vaak voornamelijk uit vet & eiwitten bestaat (ik ben zelf ook gek op kaas!).

      Het is per persoon verschillend hoeveel koolhydraten ze per dag in kunnen nemen en daarbij in een staat van ketose te blijven. Een goede richtlijn is om onder de 20g koolhydraten per dag te blijven. 45 gram koolhydraten per dag is wel aan de hoge kant, maar het kan zo zijn dat dit voor jou ook nog voldoende is. Ik zou aanraden om toch onder de 20 gram te blijven.

      Je zou bijvoorbeeld wel Ketostix aan kunnen schaffen, dit zijn test staafjes die aan je urine kunnen meten of je lichaam ketonen aanmaakt. Binnenkort zullen wij deze ook aan gaan bieden!

      Groeten,

      Max

Comments are closed.