10 Manieren om genoeg vetten binnen te krijgen tijdens een keto dieet

Home/Eten, Het keto dieet, Koken/10 Manieren om genoeg vetten binnen te krijgen tijdens een keto dieet

10 Manieren om genoeg vetten binnen te krijgen tijdens een keto dieet

Dit is een probleem dat veel mensen ervaren. Mensen die niet gewend zijn aan een keto dieet vinden het vaak lastig om aan voldoende vetten te komen in een dagelijks voedingspatroon. Dit terwijl vet juist een van de makkelijkste nutriënten is om binnen te krijgen tijdens een keto dieet!

Merk jij bij jezelf ook dat je het nog lastig vind om genoeg vetten binnen te krijgen? Lees dan vooral verder.

De makkelijkste oplossing om vetten binnen te krijgen is om een bron van vet toe te voegen bij elke maaltijd. Streefwaarde is ongeveer 14 gram vet per maaltijd. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van een aantal voedingsmiddelen die rijk zijn aan vetten, en verder weinig tot geen koolhydraten of eiwitten bevatten. Ideaal dus als toevoeging op een maaltijd om die essentiële vetten binnen te krijgen. Een avocado bevat wel koolhydraten, maar dit zijn grotendeels voedingsvezels en deze tellen dus niet mee. Hier meer over in een volgende blogpost!

(Let op: de werkelijke waarde kan iets afwijken van wat wij hieronder benoemen, dit is natuurlijk verschillend per fabrikant en per merk).

  • Olijf olie - 14 gram vet =  120 calorieën (1 eetlepel)
  • Kokos olie - 14 gram vet = 120 calorieën (1 eetlepel)
  • Lijnzaad olie - 14 gram vet = 120 calorieën (1 eetlepel)
  • Vis olie - 14 gram vet = 120 calorieën (1 eetlepel)
  • Kokos melk - 9 gram vet = 90 calorieën (110 ml)
  • Zure room - 5 gram vet = 50 calorieën (2 eetlepels)
  • Mayonaise - 10 gram vet = 100 calorieën (1 eetlepel)
  • Olijven - 2.5 gram vet = 25 caloriëen (5 groene olijven)
  • Avocado - 21 gram vet = 227 caloriëen (1 avocado)
  • Amandelen - 15 gram vet = 160 caloriëen (22 amandelen)

Dus hoe gebruik ik deze vet bronnen?

Lijnzaad olie - Perfect om te gebruiken als toevoeging bij bijvoorbeeld eiwitshakes

Olijf olie - Perfect om als topping te gebruiken bij bijna elke maaltijd, of simpel over je salade.

Kokos olie - Bak je eieren in kokos olie, daarnaast kun je hetzelfde doen met kip of elk ander vlees. Het geeft een lekkere smaak. Daarnaast kun je 's ochtends ook een halve of een hele eetlepel kokos olie door je koffie mixen.

Vis olie - Dit kan worden gehaald uit supplementen, of je kunt er ook een eetlepel van nemen zonder toevoeging van een ander voedingsmiddel.

Kokos melk - Dit kun je mixen met je eieren of je kunt er een klein beetje van bij je koffie doen. Daarnaast kun je het ook gebruiken om bijvoorbeeld low-carb muffins te maken.

Zure room - Ideaal als topping of 'sausje' bij veel van je maaltijden. Lekkere toevoeging bij vlees om het fris te houden. Bijvoorbeeld bij onze kip shoarma.

Mayonaise - Ideaal voor het maken van een tonijnsalade. Daarnaast kun je het ook toevoegen bij een maaltijd met vlees. Je hebt er niet veel van nodig.

Olijven - Lekker als snack of als toevoeging bij een salade. Bijvoorbeeld een Griekse salade.

Avocado - Lekker als toevoeging bij bijna elke maaltijd die je kunt koken. Daarnaast kun je er ook guacamole van maken als je de smaak van avocado op zichzelf niet lekker vind.

Amandelen - We raden 1 portie hiervan per dag aan. Het is makkelijk om al gauw te veel amandelen of andere noten te eten, waardoor je snel over je dagelijkse behoefte kunt schieten. Je kunt bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid amandelen bij je houden op werk, om de honger tussen het ontbijt en de lunch te overbruggen.

Zoals je ziet is het erg makkelijk om vetten binnen te krijgen. Met de bovenstaande voedingsmiddelen zul je in ieder geval al een heel eind kunnen komen. Daarnaast zul je in je dagelijkse voeding natuurlijk ook nog vetten binnen krijgen, uit bijvoorbeeld vlees.

By | 2017-01-30T21:12:57+00:00 maart 19th, 2014|Categories: Eten, Het keto dieet, Koken|1 Comment

About the Author:

One Comment

  1. hafida 6 maart 2016 at 10:52 am

    Hallo
    Ik ben een beginnende keto eter alleen is het nog erg verwarrend wat de verhoudingen van vet, eiwit en khl betreft.
    Ik ben 1.66 lang en weeg op het moment 66 kilo. Wat mag ik aan voeding totaal binnen krijgen en ik had ook ergens gelezen dat je niet te veel eiwitten per maaltijd mag eten.

Comments are closed.